Каква е тайната на успеха на HCS и какво стои зад нея? Как само за 4 години се изгражда компания в сферата на фасилити менджмънта, която днес е символ на високо качество, прецизност, професионализъм и лоялност?
За смелостта да рискуваш, за да сбъднеш мечтата си разказват Петър Изатовски и Петър Петров – управляващи собственици на HCS.
HCS е сред налагащите се компании в сферата фасилити мениджмънта. Кой стои зад нея и защо решихте да стартирате този бизнес?
Петър Изатовски: Това беше логичното продължение на професионалното развитие и на двама ни, тъй като сме в бранша от близо 10 години. Време, в което успяхме да научим много, да се запознаем със спецификата на бизнеса, да видим както добрите, така и лошите практики и да осъзнаем, че този бизнес има нужда от промяна.
Петър Петров: В един и същ момент и двамата бяхме готови да рискуваме, защото стартирането на всяко бизнес начинание е риск. Едно кафе в парка беше достатъчно, за да вземем това решение, след като тази идея вече беше узряла за нас и имахме първоначалния капитал.
Петър Изатовски: Бяхме твърдо решени да направим нещо различно от досегашните фирми като начин на работа и като услуга, която се предоставя. Така на 8 ноември 2016 г. основахме фирмата.
Какво искахте да направите различно от своите конкуренти и да промените в бранша?
Петър Изатовски: На първо място много държим отговорниците да са ангажирани с по-малко обекти и с по-малко хора, които да наблюдават, защото за съжаление масово не се работи по този начин. Държим много на качеството. За нас не е важен големият обем от обекти, по-скоро искаме да можем да ги обслужваме по най-оптималния начин. Второ, по-често посещение на обектите и присъствие там. Това ни помага да имаме много по-стриктен контрол и внимание към процеса на работа. Не можеш да провериш дали някой е почистил качествено по телефона примерно.
Петър Петров: Искахме да променим основни неща, които пречат на високото качество на услугата. Друга наша цел беше да внедрим иновации в работата си. Именно това направихме със специалната система за отчитане на работното време, която вече успешно използваме от 3 месеца.
Какво представлява тази система и как ви помага за оптимизиране на работния процес?
Петър Изатовски: Една от идеите ни беше да имаме сигурен начин за контрол на работата и да знаем във всеки един момент дали служителят, който трябва да е на даден обект е там и работи. В този бизнес често се случва клиент да отиде на работното си място и да види, че не е почистено и ние да разберем от него. Това е много неприятно и стартирайки нашия бизнес искахме да сведем до минимум подобни ситуации. Внедряването на подобна система беше дълъг процес за изпълнение понеже искахме да е направена с устройства, които използват биометрични данни, а не лесни за манипулация карти. В същото време това беше голяма инвестиция, която не можехме да си позволим в началото, затова го направихме в последствие и то с партньор, който ни предложи много добри условия.
Сега знаем всяка една минута дали конкретният служител е на работното си място и можем да гарантираме, че офисите ще бъдат изрядно почистени преди да дойдат служителите им. Това е и една от причините да бъдем предпочитани сред нашите конкуренти – доверието и сигурността, която им даваме.
С какви предизвикателства се сблъсквате в този бранш – в началото и сега?
Петър Изатовски: Най-голямото предизвикателство е екипът и до голяма степен сме го преодолели. Сега подборът на персонала ни е по-дълг и прецизен процес. Използваме основно служители, които са от Украйна и Молдова, бесарабски българи. В нашата сфера се използват нископлатени работници и това създава големи трудности при намирането на доверени хора. Друго предизвикателство в бранша е осъзнаването на необходимостта от качествена услуга в тази сфера. За клиентите това е дейност, която е от първа необходимост, но е услуга, която не се вижда, така да кажем. В смисъл, че нашите служители влизат, изчистват офиса, санитарните помещения и си тръгват, освен ако клиентът не е пожелал да остане хигиенист на място. Още след първите двама-трима души, които минат през почистените площи те видимо вече не са в толкова добро състояние. До такива ситуации се стига, когато се избира най-ниската ценова оферта. Многото фирми, които са на пазара и голямата конкуренция наложиха това потребителско поведение. В последната година, година и половина започна да се търси и качество, защото толкова се свалиха цените, че стигнаха до един критичен минимум, от който надолу няма как да се слезе. С най-ниските цени обаче на можеш да предложиш по-квалифициран персонал и по-отговорен персонал, от който всъщност зависи крайният резултат.
Петър Петров: Да, това е съществено предизвикателство. За голям процент от хората определяща е цената и нищо друго. Ние сме отказвали клиенти, защото за тях е била най-важна цената. Но за ниска цена никой не може да гарантира високо качество, а ние не можем да си позволим да падаме от нивото си на услуга, за да предложим евтино обслужване.
Петър Изатовски: Друга трудност в началото въпреки контактите, които имахме, въпреки, че работихме много усилено беше намирането на клиенти и въобще завъртането на колелото на работния процес. При нас инвестицията в машини е много голямо перо, защото са висококачествени, а ние я направихме в самия старт. Това за нас беше сложен период.
Успяхте ли да осъществите желаните промени в бранша, които ви отличава от конкурентите?
Продължаваме да успяваме, има много неща, които могат да се променят. Доста от нещата сме направили, напр. системата за отчитане на работното време, която внедрихме, начинът на работа при нас. Хората, които са работили в бранша идват с един начин на работа и им е трудно да възприемат нов модел.
Ние искаме да се работи по коренно различен начин, за да сме разпознаваеми.
Какво ви носи професионално удовлетворение?
Петър Изатовски: Доволните клиенти. Най-много ме радва, когато някой види резултата от нашия труд и сам поиска да ползва услугите ни. Това осмисля нашите усилия.
Петър Петров: Удовлетворението от работата е едно, но когато работата върви ние можем да се фокусираме върху развитието на компанията и в това да ставаме все по-добри и по-добри. За мен това е много важно.
HCS за вас е…?
Петър Изатовски: HCS за мен е победа. Буквално стартирахме от нищото с много труд и това, което постигнахме си е победа и то грандиозна с нокаут.
Петър Петров: Много фирми в нашия бранш не успяват да преминат първата година. Всеки си мисли, че е много лесно, но всъщност не е. Всеки си мисли, че може да го направи без инвестиции, а всъщност не може.
За мен HCS е сбъдната мечта, която не спираме да надграждаме.